יום שני, 23 בנובמבר 2015

אימון למתחילים: איך למנוע מתח מיותר

תוצאת תמונה עבור ‪stress‬‏ 



                      

לפני יומיים כמעט נפלתי ברחוב. נתקלתי בשפיץ של בלטה במדרכה. אני נשבעת שהלכתי לאט. אבל בכל זאת האיש שעבר לידי אמר לי: "לאט לאט". אז לא, אני לא אגיד לכם "לאט לאט". 









עד כמה מחשבות יוצרות מציאות (אם בכלל) הינו נושא שנוי במחלוקת. בקצה אחד יש מי שקרא את ספר הסוד, או שראה את הסרט, השתכנע, ואפילו נלהב להביא הוכחות מתוך חייו לכך שמחשבות יוצרות מציאות, שמילים יוצרות מציאות, ושדומה מושך דומה וכו'...










בקצה השני, יש את מי שחושב שאין כזה דבר "מחשבות יוצרות מציאות", ושמסלולי חיינו לא נתונים כמעט לשליטתנו. בציר שבין שתי הקצוות יש הרבה אנשים שממוקמים כמעט בכל נקודה ונקודה, לכל אורכו. על כל פנים, להאמין באמונות חוסמות הינו מצב שיכול למרר את חיינו, וגם לחסום את התקדמותנו ( זה למה האמונות החוסמות נקראות "אמונות חוסמות"). לפעמים האמונות שלנו הופכות לאמיתות שאיתן לא מתווכחים. אבל, אמונות הן רק אמונות, הן לא עובדות חיים. ואמונות ניתן לשנות, או לכל הפחות להתווכח איתן. כך אן כך, זה לא הוקוס פוקוס, דבר אינו קורה באורך קסם והמתח לא תמיד מיותר, לפעמים המתח דווקא יצירתי.

אני רוצה להציג תרגיל יישומי שהתאמתי מתוך עבודתו של מרטין סליגמן, אבי הפסיכולוגיה החיובית. אבל לפני זה, שתי מילים על פסיכולוגיה חיובית: עד שהשקפתו של סליגמן הפכה לזרם מקובל מתוך הדיסציפלינה הפסיכולוגית, הדגש של הדיסציפלינה היה 
באופן בלעדי על מחלות הנפגש ועל טיפולן . כלומר, על הפטולוגיה. במילים של סליגמן "על גילוי חוסרים ותיקון נזקים". עם זאת, הוא גילה שיפור ניכר במצבם של מטופלים, שינוי וצמיחה, כאשר אותם מטופלים גילו עד כמה הם חזקים. השאלה שדחפה אותו היתה מהו אותו דבר הקיים אצל אנשים מסוימים שנותן להם חוזקות חוצצות שמונעות נטייה לחוסר אונים? מתוך כך, הנושא שהוא הצליח להגדיר בתחילת הדרך היה "מניעה". כלומר, סוג של "פסיכולוגיה מונעת" (כפי שיש רפואה מונעת). 




מדובר על "אותו משהו" מסוים שניתן לעשות כאשר האדם מרגיש עדיין טוב, לפני שהדברים מתדרדרים, לפני שאדם מגיע לטיפול. הדבר החשוב ביותר בנקודה הזאת היה מחקר על האושר כמובן, לדעת מהם הגורמים לאושר, למה אנשים שמגדירים עצמם מאושרים עושים זאת. מכאן הפסיכולוגיה החיובית, או הפסיכולוגיה של האושר, התחילה רק לצמוח.

עכשו התרגיל:
תרגיל מודל "ר.א.מ.ת"

וויכוח עם אמונות

אם תרצו, איך שסליגמן ציין: "שינוי ממצב פסימי, דיכאון וכניעה לאקטיביות ושמחה". אפשר פשוט להשתמש בתרגיל לשיפור נקודות מסוימות, גם אם לא ממש נמצאים בדיכאון. 

אמונותיך החוסמות מצדיקות וויכוח. צא מעצמך והתרחק מההסברים הפסימיים שעולים במוחך לפרק הזמן המתאים לאימות דיוק האמונה.


ארבע הדרכים להפוך את הוויכוח למשכנע:

1-ראיות: הדרך המשכנעת ביותר להתווכח עם אמונה שלילית היא להוכיח שעובדתית היא לא נכונה.

2-אלטרנטיבות: אין כמעט דבר מהדברים שקורים לכם, שיש לו גורם אחד בלבד.

3-משמעות: במקרה שהאמונה השלילית אכן נכונה (לא הצלחתם בדרך הראשונה: "ראיות") השתמש בטכניקת "הד-קטסטרופיזציה" (לפסול את "האסון") 

לדוגמה:"לאחר חיפוש הראיות התברר שאכן נכון שקיבלתי את הציון הגרוע ביתר במבחן מכל המשתתפים בקורס"...אבל מה משמעות הדבר? עליכם לשאול את עצמכם מה הסבירות לתרחיש הגרוע ביותר.

לדוגמה: "האם משמעות הדבר הוא שאיש לא ירצה לקבל אותי לעבודה לעולם?", אז... עליכם לחזור לצעד הראשון, מה הן הראיות לכך? נסו למצוא ראיות לכך שהסבירות שאיש לא יקבל אתכם לעבודה לעולם גבוהה, סביר שלא תמצאו לכך שום ראיות. 

4-תועלת: האם האמונה הרסנית? איזה תועלת תצמח לי מהיצמדות לאמונה? 


יישום התרגיל: 



השתמשו במודל הבא:

מצוקה-חושו את המצוקה העולה בכם. מצוקה יכולה להיות מתח, לחץ, סטרס...

אמונה-שימו לב לאמונות שעולות במוחכם באופן אוטומטי כאשר מתעוררת מצוקה.

השלכות-שימו לב להשלכות הנובעות מן האמונות הללו.

ויכוח-נהלו ויכוח פנימי עם האמונה, התנגדו לה.

התמלאות באנרגיה-תופעה המתרחשת כאשר אתם מתווכחים ומתנגדים לאמונה בהצלחה.

למשך שבוע עליך ליישם את תהליך הוויכוח עם אמונות על פי מודל ר.א.מ.ת. אל תחפשו צרות או מצוקות, אך אם הן מופיעות בחייכם, התחברו בתשומת לב לדיאלוג הפנימי שלכם. כאשר אתם שומעים את האמונה השלילית, התווכחו איתה על פי 4 הדרכים.

מהלך התרגיל:

מצוקה:

אמונה:

השלכות:

ויכוח על פי 4 הדרכים:

התמלאות באנרגיה:





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה