יום שני, 19 במרץ 2012

מהן התכונות הטובות שלך?



תוצאת תמונה עבור ‪arbol con frutos‬‏

יש שאלה שאני נוהגת לשאול בסדנאות שלי, ולרוב, תשובתה מטרידה אותי. השאלה היא: "אם היתי נותנת לכל אחד מכם שעתיים נוספות בשבוע, שעתיים פנויות בשבילכם, שעתיים שבהן עליכם לבחור משהו שתרצו לפתח אצלכם, לשפר, מהו הדבר שתבחרו? אנשים מיד חושבים על הדבר שבו הם חלשים, על המיומנות שבה הם לא חזקים. אנשים ישקיעו שעתיים יקרות בשבוע בשיפור חולשה שלהם. חולשה שבמקרה הטוב, שיפורה יביא אותם לבינוניות. אנשים הופכים למומחים לחולשות שלהם. 

בני אדם, לרוב, מכירים את חולשותיהם טוב כל כך שבאופן אוטומטי, ללא חשיבה שנייה, עונים ישר על השאלה מהי חולשתך. מדוע לא קורה שמישהו בוחר לפתח חוזקה? מדוע לא להשקיע את השעתיים האלה בשיפור ופיתוח בחוזקה. חוזקה ששיפורה יביא אותם למצויינות. מדוע אנשים מתקשים לענות על השאלה "מהן שלוש התכונות הטובות שלך". הקושי הראשון הוא למצוא את התכונות הטובות, ולאחר מכן הקושי השני הוא לבטא אותם בפומבי בקבוצה, "לא נאה להיות ראוותניים". אבל, מה הקשר בין ראוותנות להיכרות עצמית ולשיווק עצמי?

ההיכרות האינטימית עם העצמי (כפי שאני קוראת לזה...) הוא הצעד הראשון לצמיחה אישית. ההיכרות עם החוזקות שלנו, ההיכרות עם ההצלחות שלנו. מדובר על להפוך למומחים לחוזקות שלנו, למומחים להצלחות שלנו במקום למומחים לחולשותינו.

הנה מספר דגשים מתוך ספרו המצויין של ד"ר מרטין א.פ. סליגמן, "אושר אמיתי". "מידות טובות" (או סגולות) מצויות בכל מקום וזוכות להערכה בכל חברה ותרבות. כמעט כל אחת מהמסורות הקיימות לאורך שלושת אלפים שנה ועל פני כדור הארץ כולו תומכות בשש מידות טובות-סגולות:



חוכמה וידע
אומץ
אהבה ואנושות
צדק
מתינות וריסון
רוחניות

תוצאת תמונה עבור ‪campo de flores‬‏

מובן שקיימים הבדלים בפרטים: אומץ בעיני הסמוראים אינו דומה לאומץ על פי הגדרתו של אפלטון, יתר על כך, קיימות מידות טובות ייחודיות לכל אחת מהמסורות, אך הקווים המשותפים ממשיים. הגדרת החוזקות כמצויות בכל מקום ולא כאוניברסליות מתבססת על יוצאי מהכלל נדירים.

חוזקות אינן זהות לכישרונות, אף שיש להם הרבה מהמשותף. הבדל ברור אחד הוא שחוזקות הן תכונות מוסריות, ואילו כישרונות לא קשורים במוסר. חוזקות כמו הגינות, גבורה, מקוריות וטוב לב אינן זהות לכישרונות כמו שמיעה אבסולוטית, יופי חיצוני או יכולת ריצה מהירה. אם לא נולדתם עם שמיעה אבסולוטית הרי שיש לכם מגבלה לגבי טווח הפיתוח האפשרי של אותו כישרון, הגדרה זו אינה נכונה לגבי אהבה, למידה, מתינות, ענווה או אופטימיות. 

כישרונות הן אוטומטיים יחסית בעוד שחוזקות הן רצוניות יותר. בתחום הכישרונות אפשר לקבל החלטה האם לפתח אותו במידה מרבית והיכן להשתמש בו, אין במקרה זה החלטה אם להחזיק בכישרון מלכתחילה. ביחס לחוזקה אנו מחליטים מתי לנצל אותה ואם להמשיך לפתח אותה וגם האם לרכוש חוזקה כזו או אחרת. התפיסה לגבי הרצון והאחריות האישית מרכזית מבחינתה של הפסיכולוגיה החיובית. 

הפעלת כוח הרצון חשובה ביותר כאשר אנחנו רוצים להתקדם בחיים מפלוס שלוש לפלוס שמונה, כאשר לא מדובר על שיפור מצב פתולוגי שבו ההתקדמות היא ממינוס שש למינוס שתיים, לדוגמה, אלה בחיפוש אחרי עקרון האושר האישי. כשמדובר בבניית החוזקות והסגולות, בשימוש בהן בחיי היומיום, מדובר בעקר בבחירה וקבלת החלטות. חוזקה היא מאפיין וזוכה להערכה בזכות עצמה, חוזקה מייצרת השלכות חיוביות, אנחנו מרגישים התעלות והשראה כשהפעלת כוח הרצון מגיעה לשיאה בפעולה חיובית. הצגת חוזקה על ידי אדם אחד לא מפחיתה מערכם של אנשים אחרים בסביבתו ומעוררת בדרך כלל תחושה חיובית אמיתית אצל המבצעים, גאווה, סיפוק, שמחה, תחושת מימוש או הרמוניה.

לכל אדם יש מספר חוזקות חותם, אלה חוזקות אופי שקיימות בתוך תוכו של האדם באופן טבעי ומודע והוא משתמש בהן ונהנה מהן מידי יום בעבודה, באהבה, במשחק ובהורות. קחו את החוזקות הבולטות שלכם ושאלו את עצמכם אם אחד או יותר מהקריטריונים הבאים חלים עליהן:

תחושת בעלות אמיתית ( זה "האני האמיתי שלי")
תחושת התלהבות בעת שימוש בה
עקומת למידה מהירה מאוד בעת שימוש בחוזקה
למידה מתמדת של דרכים חדשות לשימוש בה
תחושת השתוקקות למצוא דרכים לשימוש בה
תחושת הכרח בעת שימוש בחוזקה
רעננות, נמרצות, ולא עייפות
יצירת פרויקטים אישיים ורצון לבצע כאשר הם סובבים סביב החוזקה
שמחה, מרץ, התרוממות בעת השימוש בה
אם אחד או יותר מהדברים האלה מתאימים לחוזקות הבולטות שלכם, הרי שאלה חוזקות התוחם שלכם.


^^^^^^^^^^ 0000 ^^^^^^^^^^

בסדנאות אני נוהגת להעביר שאלון לבירור חוזקות החותם של האנשים. הנוסחה היא שימוש בחוזקות החותם שלכם מידי יום בימו בתחומים העקריים בחייכם כדי להגיע לסיפוק ותחושת אושר מוגברת.
חוזקות חותם:

חוכמה וידע:
החוזקות הקשורות מציגות דרכים להפגנת חוכמה החל מהבסיסי ביותר כמו סקרנות ועד הבשל כמו פרספקטיבה.

סקרנות והתעניינות בעולם מחייבות גמישות לגבי יציאה מתפיסות קיימות. אנשים סקרנית לעיתים לא רק סובלניים לדו-משמעות אלא הם אוהבים דו-משמעות ורואים בה אתגר. סקרנות יכולה להיות ספציפית או כללית, עיניים פקוחות לכל דבר.

אהבת הלמידה, כל דבר וכל מקום מספקים הזדמנות ללמוד. למידה אקטיבית ולא קבלה פסיבית של מידע.
שיפוט, חשיבה ביקורתית וראש פתוח, אתם מסוגלים לשנות את דעתכם, חושבים לעומק ובוחנים כיוונים שונים. אתם מסננים מידע באופן רציונלי. מסוגלות לחשוב מחוץ לדיקוטומיה שחור או לבן.

כושר המצאה, מקוריות, חדשנות ואינטליגנציה חברתית הם עוד אספקטים של הפגנת חוכמה. מודעות והכרת עצמנו והאחרים, למניעים ולרגשות שלנו ושל האחרים. חוזקה הקשורה למיומנויות חברתיות, ליכולת להבחין בשונות בין אנשים.

אומץ:
החוזקות שמרכיבות את האומץ משקפות שימוש ערני בכוח הרצון לצורך השגת המטרות הראויות שהשגתן אינה בטוחה. סגולה זו זוכה להערצה אוניברסלית. תעוזה, התמדה ויושרה הן שלוש חוזקות בולטות מתוך סגולת האומץ.

אנושות ואהבה:
החוזקות באות לביטוי באינטראקציה החברתית החיובית. התייחסות לאינטרסים של אחרים והכרה בערכו של האחר. אמפטיה וסימפטיה.
חוזקת האהבה היא מעבר לרעיון של אהבה רומנטית, מסוגלות לאהוב ולהיות נאהבים.

צדק:
החוזקות הקשורות מציגות את הקשר שלכם לקבוצות גדולות יותר, משפחה, קהילה, מדינה ועולם.
מתן הזדמנות שווה לכולם.

מתינות:
אנשים מתונים לא מדכאים מניעים אלא מחכים להזדמנויות לספקם, כך שלא נגרם נזק לעצמם ולאחרים.

רוחניות:
ביטוי בחוזקות דתיות ולא דתיות, כמו התלהבות והכרת תודה. חוזקות רגשיות שחורגות מעבר לעצמכם ומחברות אתכם למשהו הרבה יותר גדול והרבה יותר מתמשך, לאנשים אחרים, לאבולוציה, לעתיד, לאלוהים.

4 תגובות:

  1. לחץ כאן
    תודה לך על הפוסט! קיבלתי המלצה לקרוא את הבלוג הזה על ידי אחד מחברי. . היא צדקה! הבלוג הזה הוא מאוד מעניין! תודה עבור כל המידע.

    השבמחק
  2. תודה! הבלוג לא היה פעיל לתקופה ארוכה ולכן לא ראיתי את התגובה שלך בזמן. החודש חזרתי להפעיל את הבלוג. תגובתך מעודדת מאוד. אני שמחה לחזור לעניינים ומקווה שגם בעתיד יהיו כאן דברים מעניינים עבורך.

    השבמחק
  3. Me estoy enterando ahora que tenés un blog, y estoy leyendo a lo indio lo que el traductor permite... Lo que veo me interesa mucho, esperaré la traducción al español para poder disfrutarlo y comentar.
    Felicitaciones

    השבמחק